Persbericht: Kraak van Groenestraat

Betreft: Kraak van Groenestraat 265-13 te Nijmegen
Datum: zondag 18 augustus 2002

Vandaag, zondag 18 augustus hebben wij een gedeelte van het pand gelegen aan Groenestraat 265-13 in bezit genomen. Het pand staat sinds 25 juni 2001 leeg. Hiermee is de leegstandstermijn van een jaar verstreken.

Het pand is eigendom is eigendom van de heer Fredericus Johannes Kroymans uit Nieuwesluis. Hij heeft het pand op l april 1998 gekocht van Smit Holding B.V. voor 3.500.000,- gulden.

Tot 25 juni 2001 heeft Stichting Bedrijvencentrum Groenestraat voor de periode van een jaar het pand gebruikt. Dit omdat hun eigenlijke pand aan Groenestraat 294 werd gerenoveerd. Voor het gebruik van het bedrijvencentrum stond het pand ook al leeg.

Het pand is gelezen op het voormalig Smit-terrein. Op dit terrein zitten nog een aantal bedrijven waarvan een aantal op tijdelijke basis. Een gedeelte van het terrein gaat in de toekomst bebouwd worden met woningen. De toekomst van het door ons gekraakte pand is echter nog niet duidelijk. Het pand staat wel te huur voor een periode van vijf jaar. Wij vermoeden dat de onduidelijk over de toekomst van het terrein de rede is geweest voor de heer Kroymans om een gedeelte van het terrein op te kopen om het later met winst weer door te verkopen. Wij noemen dit speculatie. Wanneer we de achtergrond van Kroymans bekijken wordt dit idee alleen maar bevestigd. Middels zijn tientallen B.V.’tjes is de heer Kroymans betrokken bij metaalhandel in de VS, visimport uit Azië en daarnaast bezit hij nog enkele pensioenfondsen, vastgoed en is hij importeur van Ferrari en Jaguar in Nederland.

Wij hebben een gedeelte van het pand gekraakt en niet het gehele pand, omdat een kraakwacht van het door ons afgesloten gedeelte gebruik maakt. Zowel de kraakwacht als wij, de krakers, beschikken over een eigen opgang, nooduitgang en sanitaire voorzieningen. Voor ons is het onacceptabel dat een kraakwacht in een pand van meer dan 1500 m2 woont. Wij vinden dit geen zinnige bijdrage aan het oplossen van de woningnood. Deze kraakwacht maakt pas sinds een week of twee van het pand gebruik. Dat hij er niet sinds 26 juni 2001 in zit, toont naar onze mening des te meer aan dat kraakwachten enkel als pion worden ingezet om leegstaande panden leeg te houden en zo speculatie mogelijk te maken. De kraakwacht moet namelijk een contract tekenen waarin hij afstand doet van zijn rechten als gebruiker, wat inhoud dat hij er ieder moment van de eigenaar te horen kan krijgen dat hij moet vertrekken. Het lang bevochten huurders recht wordt hiermee aan de kant geschoven. Daarnaast is de situatie in Nijmegen zo dag er enerzijds meer kantoren langer leegstaan en dat er anderzijds een enorme behoefte is aan sociale woonruimte. In Nijmegen zijn de wachtlijsten voor starters al gestegen tot vier jaar. Recentelijk zijn beide punten nog onderwerp van gesprek geweest in de gemeenteraad.

Wij gaan met een groep van 9 mensen in het door ons gekraakte gedeelte wonen. Wij hopen veel en lang woonplezier te kunnen hebben in dit pand. Voor meer informatie kunt u langs komen.

Met vriendelijke groet,

Kraakgroep ‘Kraakstaat’. Groenestraat 265-13 Nijmegen