Persbericht: Kraak Kantoorpand Rijnsweerd-Noord

Vandaag is een kantoorpand aan de Euclideslaan in Rijnsweerd Noord (Utrecht) gekraakt. De krakers zoeken woonruimte, en hebben voor een kantoorpand gekozen omdat er overal in Nederland kantoor- en bedrijfsruimte massaal leeg staat, terwijl er grote woningnood heerst voor studenten en starters. Kraker Jan-Willem: “De cijfers spreken voor zich.”

Landelijk staan 14% van de kantoren structureel leeg. Dit is meer dan zeven miljoen vierkante meter loze ruimte, waarvan veel in de omgeving Utrecht, zoals in Lage Weide, Nieuwegein, Overvecht en Rijnsweerd. In de Utrecht Monitor 2012 is te lezen dat de wachttijd voor een sociale huurwoning in Utrecht in 2011 naar 8,1 jaar is gestegen. Het gemiddeld aantal reacties op een aangeboden sociale huurwoning is 143. Studenten wachten wat minder lang, namelijk 19 maanden, maar hier staat tegenover dat het aanbod aan huurwoningen op de particuliere huurmarkt in 2011 met 19,1% is gedaald.

De krakers zijn van plan in het pand te gaan wonen en zo mogelijk ook ateliers te vestigen. Ook zoeken zij contact met de eigenaar om afspraken te maken over het gebruik van het pand. Op deze manier proberen zij de leegstand tegen te gaan en de noodzaak van betaalbare woonruimte aan te kaarten. Het pand staat al ruim een half jaar leeg. De eigenaar, die het in erfpacht heeft van de Gemeente Utrecht, is onderdeel van Porto Kali Kantoren 6 B.V., een mega groot bedrijf dat op het punt van faillisement staat.

Het pand ernaast is in 2009 al een jaar gekraakt geweest. Nadat de voormalige krakers van het buurpand er via een rechtszaak uit zijn gezet, hebben er een jaar twee anti-krakers in gezeten. Daarna zijn de binnenmuren en voorzieningen eruit gehaald, en staat het casco te huur. De nieuwe bewoners van het net gekraakte buurpand willen dat met dit pand niet laten gebeuren. Kraakster Maartje: “Als de eigenaar het pand daadwerkelijk gaat gebruiken zullen we vrijwillig vertrekken, maar we gaan niet weg voor leegstand.”

[Bron: Indymedia]